Designade motorcyklar
I dagens samhälle är motorcyklar ett naturligt inslag ute på vägarna och åtminstone sommartid i stadsbilden. Motorcykeln har en nästan lika lång historia bakom sig som bilen och det hela började i Tyskland 1885 då Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach kom på konceptet kring den så kallade Daimler Reitwagen. Tillverkningen av motorcyklar kom dock inte igång förrän tio år senare då även världens första motorcykelföretag Hildebrand & Wolfmüller bildades. Sedan dess har designen utvecklats i många olika riktningar
Harley Davidson
1903 var startåret för det välkända motorcykelmärket Harley Davidson som blev mycket populärt i många motorcykelkretsar. Designen av motorcykeln har en särskild prägel och alla Harley Davidson fantaster vet direkt när det är frågan om en riktig HD. Under de båda världskrigen användes märket till 50 % av de amerikanska soldaterna och när fredstiden kom, blev märket även en symbol för många motorcykelklubbar som bildades. Harley Davidson är ett designexempel på ett koncept som ska kännas tidlöst. Ett motsvarande exempel inom en annan bransch är Svenskt Tenn som är en riktig klassiker inom designvärlden.
Asien slår sig in
Under 1950-talet blir även motorcykeltillverkningen i Asien mer markant och Honda börjar massproducera sina moderna modeller. Tvåtaktsmotorn blev vida känd under 1960-1990 och Asien började snart helt dominera marknaden. Både Japan och Kina producerar idag väldiga mängder motorcyklar och även indiska företag som Bajaj, Hero MotorCorp och TVS Motors har gjort sig en plats. Designuttrycket är mer sportinriktat och vänder sig till en annan målgrupp än de som exempelvis föredrar tyngre motorcyklar som Harley Davidson.
Elmotorcyklar
Idag ställs allt högre krav på att människor använder miljövänliga fordon och elmotorcyklen har fått en allt större genomslagskraft. Hitintills har de dock varit relativt dyra men i framtiden kommer de säkert att vara mer överkomliga. Designen är gjord för att passa en mer lätt motorcykel som mestadels rör sig i stadsmiljön. Nya målgrupper kan också nås då man söker sig utanför de traditionellt motorcykelkunniga och intresserade, utan mer människor som har ett dagligt transportbehov att tillgodose. Idag är även elmopeder och elskotrar alltmer populära och det tas även fram alternativa bränslen till traditionella motorcyklar, vilket säkerligen kommer att innebära en hel del ny design.
Designa din egen hoj
Idag erbjuder många tillverkare genom webbtjänster och appar, möjlighet till sina konsumenter att själva designa delar av sina motorcyklar. Det är roligt att släppa iväg kreativiteten och att själv kunna ge sin motorcykel det lilla personliga och extra. Det finns många olika sätt att ändra det visuella uttrycket hos en motorcykel, men till skillnad mot bilen är den relativt smal framifrån, vilket inte lämnar så mycket yta att ”jobba” med. En del använder därför framrycka för att åstadkomma en särprägel och det går även att förändra utseendet med olika ljusstyrkor.