Design i butiken
När man driver eget företag i form av en butik så är det viktigt att man har rätt inredning och design som lockar kunderna. Det är många saker som man ska tänka på, bland annat att stilen bör fungera i enlighet med ens själva affärsidé. Om man till exempel har en modern inredning så kanske det förvirrar kunderna om man i själva verket har ställt in sig på att sälja retroprylar.
Så får du rätta stilen i din lilla livs
Om du driver en egen liten butik där du säljer livsmedel så kan det vara en klok idé att till exempel beställa Papperspåsar med tryck på som man kan packa varorna i. Oavsett vad det är för livsmedel det handlar om så är det mycket bättre rent miljömässigt att välja papper framför plast. Det här kan bli läckert om man har en snygg logga på dem. De visar även andra, potentiella kunder, var dina nuvarande kunder handlar någonstans. Kanske kan det här vara en bra strategi för din marknadsföring kanske?
Inredningen i butiken kan öka varornas värde
Det finns studier som visar att folk kan tänka sig att betala mer än själva värdet av en produkt bara det är rätt miljö de shoppar i. Det finns till och med en butik som provade det här genom att inreda en supertrendig butik med snygga möbler som gav en lyxig känsla. Därefter fyllde de hyllorna med billiga skor. Det var helt klart förvånansvärt att se de rika männen och kvinnorna som gladeligen shoppade loss för flera hundratals dollar. Och det de fick med sig hem var skor av dålig kvalitet. Det säger lite om hur viktigt det är att man har rätt inredning i sin butik.
Rätt ljussättning är också viktigt
När det kommer till ljuskällor är det viktigt att man får till det perfekta ljuset i sin butik. Man kan välja om man vill köra på spotlights och liknande lampor, vilket kan ge en uppiggande miljö i butiken. Eller så kanske man vill ha mer mystisk och dov ljussättning. Holister är ett exempel på en butik som verkligen har gått all in för att få till den rätta känslan. Det är dov belysning, hög musik och det känns som att man befinner sig i en surfbutik i Kalifornien. Ingenting i deras butiker har lämnats åt slumpen, utan allt är genomtänkt in i minsta detalj. McDonalds däremot har samma inredning överallt. Tanken var att man skulle få samma känsla när man gick in i deras restauranger, var man än befann sig i världen. Det är precis samma sak som med deras mat, man ska betala lika mycket och så samma upplevelse. Det här har de lyckats väldigt bra med.